Het ontwerp van Programmawet dat in behandeling is in de Kamer en waarvan de inwerkingtreding normaliter is voorzien in juli 2025 voert een nieuwe fiscale en sociale regularisatieronde (EBAquinquies) in onder de vorm van een permanente regularisatiemogelijkheid. Zij volgt op de vorige regularisatieronde ('EBAquater') die initieel ook permanent werd ingevoerd, maar eind 2023 werd stopgezet.
Algemeen
De nieuwe fiscale regularisatie, en in haar zog de nieuwe sociale regularisatieronde zijn bijna een identieke kopie van de vorige regularisatieronde.
Het Contactpunt Regularisaties bij de rulingdienst zal bij de regularisatieprocedure terug zijn vroegere rol opnemen.
Boetetarief
Op fiscaal gebied zal voor niet-verjaarde belastingen bovenop het normale tarief een boetetarief van 30 procentpunten verschuldigd zijn. De heffing wordt desgevallend bijkomend verhoogd met de gemeente- en/of agglomeratiebelasting.
Voor fiscaal verjaarde kapitalen is de boete verhoogd naar 45%.
De mogelijkheid om ook sociale bijdragen in het kader van het sociaal statuut van de zelfstandigen te regulariseren betreft enkel niet-verjaarde sociale bijdragen. Bovenop de te regulariseren bijdragen moet in de nieuwe regularisatieronde een boete van 20 procentpunten worden betaald.
Aangifte
De betrokkene moet een regularisatieaangifte indienen bij het Contactpunt Regularisaties, dat het bedrag van de heffing vaststelt. Na betaling van de heffing wordt door deze dienst een regularisatieattest uitgereikt.
Bij de aangifte dient een verklaring over het fraudeschema, de omvang en oorsprong van de geregulariseerde bedragen, btw-handelingen en kapitalen, de periode waarin ze zijn ontstaan en de gebruikte financiële rekeningen te worden gevoegd.
De aangever moet de totaalsom van de bedragen, btw-handelingen en fiscaal verjaarde kapitalen aangeven, tenzij hij bewijst dat ze hun normale belastingregime hebben ondergaan. Bedragen waarvoor dat bewijs niet wordt geleverd, moeten worden geregulariseerd.
De aangifte is eenmalig mogelijk binnen het stelsel van EBAquinquies. Een regularisatieaangifte onder een vorige regularisatieronde verhindert dus niet de indiening van een nieuwe aangifte onder EBAquinquies.
Fiscale immuniteit en strafrechtelijke immuniteit
Door betaling van de regularisatieheffing kunnen de geregulariseerde inkomsten niet meer onderworpen worden aan de inkomstenbelasting of aan de heffingen uit het (federale gedeelte van het) Wetboek der registratierechten of het Btw-wetboek. De aangifte, betaling van de heffing of het regularisatieattest kunnen door de fiscus niet worden gebruikt als indicie of aanwijzing voor verdere fiscale onderzoeken.
Bovendien blijven personen die zich schuldig hebben gemaakt aan een fiscaal misdrijf en hun mededaders vrij van strafrechtelijke vervolging voor de sommen waarvoor een regularisatieaangifte is verricht en de verschuldigde heffing is betaald. Zij kunnen ook voor witwassen van de geregulariseerde bedragen niet vervolgd worden.
Enkel federale belastingen
De regeling heeft enkel betrekking op federale belastingen. Volgens de minister van financiën zal er heel binnenkort een samenwerkingsakkoord met de Gewesten worden gesloten. In afwachting daarvan kunnen de gewestelijke belastingen, zoals de erfbelasting, niet worden geregulariseerd. Hetzelfde geldt voor de gemengde dossiers, waarbij het niet duidelijk is welk deel onder de federale belastingen valt en welk deel onder de gewestelijke belastingen.