Onderhandse schenkingen: digitale aanbieding ter registratie verplicht Onderhandse schenkingen: digitale aanbieding ter registratie verplicht Delboo Advocaten

De registratie van een pacte adjoint als bewijs van een schenking van roerende goederen dient voortaan in regel in elektronische vorm te gebeuren.

Situering

Schenkingen zijn plechtige contracten en moeten in principe voor een notaris gebeuren. Traditioneel wordt echter voor de schenking van roerende goederen de rechtsgeldigheid aanvaard van hand- of bankgiften, waarbij geen beroep wordt gedaan op een notaris. Aangezien er dan geen notariële akte is die verplicht moet worden geregistreerd, zal er geen schenkbelasting verschuldigd zijn op de schenking. Indien de schenker echter overlijdt binnen de verdachte periode (drie of vijf jaar) zal de begiftigde wel erfbelasting verschuldigd zijn.

Om het risico van een overlijden van de schenker binnen deze ‘verdachte periode’ te vermijden, kan men het onderhandse document dat de schenking documenteert (een zogenaamde ‘pacte adjoint’) vrijwillig laten registreren. Er wordt dan schenkbelasting geheven op de schenking, waardoor er geen erfbelasting verschuldigd is bij overlijden van de schenker. Sinds 1 mei 2022 is het mogelijk om een pacte adjoint online via MyMinfin te laten registreren.

Aanbieding ter registratie kon echter ook nog door het document met de post op te sturen of door fysiek langs te gaan op een kantoor Rechtszekerheid.

Sinds 10 maart 2025 is de regel elektronische registratie

Sinds 10 maart 2025 moet de registratie van onderhandse akten in principe steeds in elektronische vorm gebeuren. Voor onderhandse akten van schenking van roerende goederen gebeurt dit zoals voorheen via MyMinfin.

Er geldt echter een uitzondering op dit principe: voor natuurlijke personen die geen ondernemings-nummer hebben of in geval van overmacht of technisch gebrekkig functioneren van MyMinfin kan een papieren geschrift nog steeds ter registratie worden aangeboden.

De papieren aanbieding gebeurt door het document per post te versturen naar het adres vermeld op de website van de FOD Financiën.

Betekent dit dat een papieren aanbieding ter registratie nog enkel kan gebeuren via een verzending per post? Het wetboek Registratierechten bepaalt immers dat het bevoegde kantoor Rechtszekerheid “gehouden” is om documenten te registreren die ter registratie worden aangeboden. De documenten moeten wel “onder de wettelijke voorwaarden” ter registratie worden aangeboden. Is overmacht of technisch niet functioneren een dergelijke wettelijke voorwaarde ? De FOD Financiën zal hierover duidelijkheid moeten brengen.

Belangrijk is dat een buiten de openingsuren van de registratiekantoren aangeboden akte of geschrift geacht wordt pas aangeboden te zijn op de eerstvolgende openingsdag van de kantoren. Voor onderhandse huurcontracten (en daarmee gelijkgestelde contracten) die elektronisch worden aangeboden buiten de openingsuren van de kantoren geldt een uitzondering. Zij worden geregistreerd op de datum van hun aanbieding.

Recente nieuwsitems